הפרדות בטנית אחרי לידה, איך תזהי ומה ניתן לעשות? ראיון עם יעל זעירי פיזיותרפיסטית רצפת אגן-מיכל ברש
top of page

הפרדות בטנית אחרי לידה- איך תזהי ומה ניתן לעשות? ראיון עם יעל זעירי, פיזיותרפיסטית רצפת אגן

את יעל הכרתי בתקופה הכי מנוגדת להיכרות חדשה- בתחילת משבר הקורונה.

שתינו נרשמנו לקורס שיווק של יונית צוק עבור בעלות עסקים ו"האהבה" הייתה ממבט ראשון. הרגשנו שיש לנו שפה משותפת, דרך התבוננות דומה על החיים המקצועיים והאישיים, ולמרות המרחק הגאוגרפי ואיסור מפגשים בעקבות הקורונה, ידענו שנוצרת פה גם חברות.


ככל שהשבועות עברו, למדנו להכיר לעומק את פועלה אחת של השנייה ולהבין שיהיה ערך מוסף בהחלפת הידע של שתינו. יעל סקרנה אותי בתרגום שלה את הגופנפש, בכל זאת פיזיותרפיה היא תחום טיפול מתוך הרפואה המערבית

זהו שיתוף הפעולה הראשון בנינו, אני בטוחה שיהיו עוד רבים.

הרשי לי להציג בפנייך את יעל זעירי, פיזיותרפיסטית מומחית רצפת אגן ומורה ליוגה, איתה נבין מהי היפרדות בטנית אחרי לידה, איך תזהי אם יש לך ומה ניתן לעשות?


אז מה זה בכלל הפרדות בטנית (דיאסטזיס רקטי- Diastasis Recti Abdominis)?

הפרדות בטנית היא בעצם מתיחה של רקמת החיבור (ליניאה אלבה) שמחברת בין שני צדי שרירי הבטן שלנו. המתיחה הזו מתרחשת במהלך רוב ההריונות, בכדי שההריון יתפתח ויגדל. מה שמשתנה בין אישה לאישה (ובין הריון להריון) זה המרחק שנוצר בין השרירים, כמה הרקמה הרכה נמתחה בעצם.

עוד משהו שחשוב לדעת – לא מדובר בחור בשרירי הבטן, בהפרדות בטנית לא נוצר קרע. אם יש ממש חור, מדובר בהרניה וזה כבר סיפור אחר.


הפרדות בטנית היא תהליך נורמלי ותקין! זה חלק ממה שהגוף היפה והמדהים שלנו יודע לעשות כדי לגדל תינוק קטן בתוכנו. לפעמים הכול מסתדר לבד אחרי הלידה, ולפעמים לא, ולחלקנו, השינוי הזה, אפילו שהוא בעיקר אסתטי, מאד מפריע.

מה גורם לזה?

הגדילה של הבטן במהלך ההריון. הפרדות בטנית מתרחשת גם במצבים אחרים בהם הבטן גדלה, כמו אצל גברים עם כרס. וכמובן שכמו כל דבר אחר בגוף שלנו, גם היא מושפעת מגנטיקה.


איך אוכל לזהות אם יש לי הפרדות בטנית אחרי לידה?

לפעמים הבטן פשוט לא חוזרת לעצמה אחרי הלידה ואנחנו מרגישות שאנחנו נראות עדין בהריון. לפעמים במצבים מסוימים (כמו בקימה משכיבה או תרגילים) אנחנו יכולות לראות את האזור האמצעי הזה בבטן קופץ קדימה, כמו פירמידה כזו, ולפעמים הבטן פשוט נראית רפויה.


מתי מומלץ לבדוק?

מיד אחרי לידה, רוב הסיכויים שתהיה הפרדות, וזה הכי הגיוני בעולם. תני לגוף שלך זמן להחלים, לרחם להתכווץ ולזמן לעשות את שלו. בהמשך, אם משהו מפריע לך במראה של הבטן, בכוח של הבטן, תבדקי, תרגישי ותמששי את הבטן שלך (זה כבר יהיה התחלת המסע, לממש את הבטן, לשים לב מה קורה איתה, להתחבר אליה מחדש).


איך לבצע את הבדיקה?

שכבי על הגב עם ברכיים כפופות. הניחי שתי אצבעות קצת מעל הטבור ולחצי פנימה, הוציאי אויר והרימי מעט את הראש מהרצפה, הרגישי האם האצבעות נכנסות לתוך "בור"? כמה אצבעות את יכולה להכניס? בדקי גם מעל הטבור ומתחת לטבור.

כפי שאת יכולה לראות, הבדיקה עצמה מאד סובייקטיבית (הכוונה שאדם אחד יכול להגיע לתוצאה אחרת מאדם אחר שיבדוק) ולכן חשוב לי לומר מספר דברים.

ש הרבה וריאציות לבדיקה, לפעמים מרימים את הראש יותר, לפעמים פחות, לפעמים ממששים מבלי להרים את הראש כלל.

לפעמים המישוש הזה, בדיקת ההפרדות כך, לא רלוונטית, ותשומת לב שלנו לכמה אצבעות אפשר להכניס, רק מכניסה אותנו ללחץ. אני אוהבת יותר להנחות נשים לשים לב איך הבטן שלהן מתנהגת ונראית במהלך התנועות הרגילות של החיים וגם בזמן תרגילים והתעמלות.

מספר האצבעות שניתן להכניס בין קירות שרירי הבטן, אינה הדבר החשוב היחיד, אנחנו גם שמות לב כמה עמוק הן נכנסות, המתח שנוצר כאשר מנסים להפעיל את הבטן או את רצפת האגן, מידת "הקפיציות" של הרקמה הרכה ועוד.

האם ניתן לטפל בהפרדות?

בהחלט! מתחילים בבסיס:

  • תזונה בריאה, שכוללת את כל אבות המזון

  • מים מים ועוד מים

  • להימנע מעצירות, כי בטן שטוחה אף פעם לא תהיה כאשר יש הרבה צואה בתוך המעי.

  • טיפול במגע, ומגע עצמי בבטן כדי להזכיר למערכת העצבים ולמוח שלנו את האזורים שנשכחו ונמתחו בעקבות גדילת ההריון. מתי נגעת בבטן שלך בפעם האחרונה?

אחרי שעשינו את הדברים הבסיסיים אפשר לעבור הלאה, ללמוד כיצד להתמודד עם לחץ תוך בטני בחיי היום יום שלנו ובזמן תרגילים ולהתחיל לבנות את כוח שרירי הבטן מחדש.


האם יש לזה סיבוכים נוספים?

לפי כל המחקר והמידע העדכני, ממש ממש לא!

הפרדות בטנית לא בהכרח מובילה או מתלווה לבעיות ברצפת האגן, ולא בהכרח גורמת לבעיות גב.

אם נמצא בבדיקה ששרירי הבטן עובדים פחות טוב, נטפל בכך.


האם אפשר לעשות ספורט?

לא רק אפשר, אלא כדאי.

באופן כללי ניתן לומר כך – את יכולה לעשות הכל, כל תרגיל או ספורט שאת אוהבת.

שימי לב שאת ממשיכה לנשום תוך כדי (לא לעצור נשימה, משהו שאנחנו עושות גם בחיי היום יום לא מעט), שאין כאבים או סימפטומים ברצפת האגן.

אם הבטן "קופצת" קדימה בזמן התרגול, כדאי לבדוק איך אפשר לשנות את התרגיל ולשפר את הביצוע. גם כפיפות בטן או פלאנק יכולים להיות נהדרים לחזק את הבטן ולשפר היפרדות אם הביצוע שלהם טוב.

אם את לא בטוחה כיצד לעשות זאת, או כיצד להתחיל בכלל, פיזיותרפיסטית רצפת אגן יכולה ללוות אותך בתהליך.

האם אוכל למנוע את זה בעתיד אם אני מתכננת הריון נוסף?

אני חושבת שאין צורך לדאוג! הגיוני לצפות שתהיה מידה של הפרדות בכל הריון בעתיד. מה בכל זאת ניתן לעשות? להמשיך להיות פעילה גופנית, ללמוד איך להתמודד עם לחצים תוך בטניים ובייחוד להימנע מעצירות. פעילות גופנית במהלך הריון היא מופלאה ונהדרת לבריאותך, בריאות התינוק וללידה עצמה.

איזה תרגיל מומלץ נוכל לתת לקוראת שתוכל לעשות בבטחה?

התרגיל הכי טוב, שאפשר להתחיל ממש עכשיו, זה לתרגל תשומת לב לנשימה.

ממש להגיד לעצמך, היום אני שמה לב איך אני נושמת ויותר חשוב מכך, אם ישנם מצבים שבהם אני לא נושמת.

כשאת מרימה את התינוק, את עוצרת נשימה? כשאת לוקחת את שקיות הקניות מהאוטו עד הבית? ממש לשים לב ואם את מוצאת את עצמך עוצרת נשימה, תשני זאת!

עצירת הנשימה הזו גורמת להרבה לחץ תוך בטני שיכול לגרום לבעיות ברצפת האגן או להקשות על החלמה של ההפרדות הבטנית.


שלב שני של התרגיל, לנסות לתרגל נשיפה בזמן מאמצי היום יום.

לפני שאת מרימה את התינוק או מזיזה את הסיר הכבד על הכיריים, התחלי לנשוף ונשפי תוך כדי המאמץ. כשאת נושמת כך, את מפעילה את הבטן נכון ורצפת האגן תצטרף גם כן (אל תכווצי, לא את הבטן ולא את רצפת האגן. זה יקרה אוטומטית אם תנשמי כך).

מה המסר החשוב ביותר מבחינתך לאישה שקוראת אותנו?

הדבר הראשון שחשוב לי לומר, זה שהשינוי שמתרחש בגוף שלנו אחרי הלידה יכול להיות מאד משמעותי, ונשים רבות מרגישות מגוון רגשות שקשורים לכך: חלקנו אוהבות את הבטן שהיא סמל למה שיצרנו בתוכנו, חלקנו מרגישות דחייה ורתיעה מהבטן של אחרי הלידה. כל מה שאת מרגישה הוא לחלוטין נורמלי, כל קשת הרגשות קיימת. אני חושבת שצריך לתת מקום לכך שהשינוי בדימוי הגוף הוא לא פשוט לעיתים ומשפיע על איך שאנחנו רואות את עצמנו, מיניות, מערכת היחסים שלנו ועוד ועוד ועוד.


הדבר השני הוא לומר שהגיע הזמן שנשים את הרצונות שלנו, את הבריאות שלנו במקום הראשון. בשביל זה אנחנו צריכות להגיד בקול רם שמגיע לנו (לפעמים להגיד לעצמנו יותר מלאחרים), לבקש עזרה ולגרום לזה לקרות.

אל תותרי על דברים שחשובים לך, בין אם זה לחזק את הבטן או להתמודד עם דליפת השתן או הכאבים ביחסי מין. ודרך אגב, אפשר לשפר את הדברים האלו גם אם עברו 10 שנים מאז ההריון האחרון שלך. בואי!



תודה רבה יעל, על המידע הרב.

ממליצה בחום רב לעקוב אחרי יעל באתר האינטרנט שלה, בדף הפייסבוק וביוטיוב. היא משתפת מאמרים מקצועיים בשפה נגישה ומעלה תרגולים קצרים וטובים, שווה ביותר.


מילה ממני- אפשר "לסגור" או שהכול אבוד? טיפול שיאצו להיפרדות בטנית

קשה לי לענות לך על זה כשאני לא פגשתי אותך אף פעם. 

לפני שאספר על יתרונות הטיפול במגע, צריך להיות ברור שאף טיפול לא "מתקן" כמו התערבות כירורגית, ניתוח, בין אם זה היפרדות בטנית או פריצת דיסק לצורך ההשוואה, ומי שמבטיח אחרת... השתיקה יפה.

הכל תלוי בך- שום דבר אף פעם לא אבוד, פשוט צריך לראות מה נכון לך.


אז מה כן היתרונות? מטרות חשובות לא פחות ואף יותר, בדיוק כמו שיעל ציינה, הן:

1. ללמוד לאהוב את הגוף שלך על כל השינויים שעבר ועובר.

2. להתחזק מספיק ולהתאמן בלי פחד שתתפרקי.

3. לקבל טיפים מאשת מקצוע שתראה אותך, שתתאים את מה שנכון לך!

שיאצו הוא טיפול שלא מתייחס רק לכותרת 'היפרדות בטנית'. שיאצו הוא טיפול גוף נפש שמתייחס לכל המכלול איתו את מגיעה.

זהו טיפול מגע והיותו כזה מאפשר לנו טווח רחב של עבודה. בין אם על הבטן באופן ישיר או בעקיפין.

הוא מעודד את הגוף לייצר תנועה פנימית של דם, נוזלים, צ'י (אנרגיית החיים). מזכיר למערכת העצבים לשלוח אותות לאזור האגן.

הוא מחזק ואוסף. מעודד החלמה וריפוי.


אם את מרגישה חלשה והגוף זקוק לאיסוף אחרי הלידה, אני מחכה לך בקליניקה שלי, לטיפול שיאצו מותאם אישית. כל מה שצריך זה ליצור איתי קשר בווטסאפ או בטלפון 050-8852052 ונקבע לך תור.


שלך, מיכל

bottom of page