• מיכל ברש

הפרדות בטנית אחרי לידה- איך תזהי ומה ניתן לעשות? ראיון עם יעל זעירי, פיזיותרפיסטית רצפת אגן

את יעל הכרתי בתקופה הכי מנוגדת להיכרות חדשה- בתחילת משבר הקורונה.

שתינו נרשמנו לקורס שיווק של יונית צוק עבור בעלות עסקים ו"האהבה" הייתה ממבט ראשון. הרגשנו שיש לנו שפה משותפת, דרך התבוננות דומה על החיים המקצועיים והאישיים, ולמרות המרחק הגאוגרפי ואיסור מפגשים בעקבות הקורונה, ידענו שנוצרת פה גם חברות.


ככל שהשבועות עברו, למדנו להכיר לעומק את פועלה אחת של השנייה ולהבין שיהיה ערך מוסף בהחלפת הידע של שתינו. יעל סקרנה אותי בתרגום שלה את הגופנפש, בכל זאת פיזיותרפיה היא תחום טיפול מתוך הרפואה המערבית

זהו שיתוף הפעולה הראשון בנינו, אני בטוחה שיהיו עוד רבים.


הרשי לי להציג בפנייך את יעל זעירי, פיזיותרפיסטית מומחית רצפת אגן ומורה ליוגה, איתה נבין מהי היפרדות בטנית אחרי לידה, איך תזהי אם יש לך ומה ניתן לעשות?

אז מה זה בכלל הפרדות בטנית (דיאסטזיס רקטי- Diastasis Recti Abdominis)?

הפרדות בטנית היא בעצם מתיחה של רקמת החיבור (ליניאה אלבה) שמחברת בין שני צדי שרירי הבטן שלנו. המתיחה הזו מתרחשת במהלך רוב ההריונות, בכדי שההריון יתפתח ויגדל. מה שמשתנה בין אישה לאישה (ובין הריון להריון) זה המרחק שנוצר בין השרירים, כמה הרקמה הרכה נמתחה בעצם.

עוד משהו שחשוב לדעת – לא מדובר בחור בשרירי הבטן, בהפרדות בטנית לא נוצר קרע. אם יש ממש חור, מדובר בהרניה וזה כבר סיפור אחר.


הפרדות בטנית היא תהליך נורמלי ותקין! זה חלק ממה שהגוף היפה והמדהים שלנו יודע לעשות כדי לגדל תינוק קטן בתוכנו. לפעמים הכל מסתדר לבד אחרי הלידה, ולפעמים לא.

מה גורם לזה?

הגדילה של הבטן במהלך ההריון. הפרדות בטנית מתרחשת גם במצבים אחרים בהם הבטן גדלה, כמו אצל גברים עם כרס. וכמובן שכמו כל דבר אחר בגוף שלנו, גם היא מושפעת מגנטיקה.


איך אוכל לזהות אם יש לי הפרדות בטנית אחרי לידה?

לפעמים הבטן פשוט לא חוזרת לעצמה אחרי הלידה ואנחנו מרגישות שאנחנו נראות עדין בהריון. לפעמים במצבים מסוימים (כמו בקימה משכיבה או תרגילים) אנחנו יכולות לראות את האזור האמצעי הזה בבטן קופץ קדימה, כמו פירמידה כזו, ולפעמים הבטן פשוט נראית רפויה.


מתי מומלץ לבדוק?

מיד לאחר לידה, ועד 6 שבועות בערך לאחריה (ולפעמים יותר, כדוגמת לידה קיסרית) הגוף עדיין מחלים, הרחם עדין מתכווץ לגודלו המקורי, ובדיקה בשבועות אלו סביר שתראה שישנה הפרדות וזה הדבר הכי הגיוני שניתן לצפות לו. אם החלטת לבדוק בכל זאת מוקדם כל כך, ראי זאת כנקודת התחלה שממנה את מתחילה לעבוד ולשקם את שרירי הבטן. בלי להילחץ!


נקודה חשובה נוספת - האם את מניקה? כאשר אנחנו מניקות, רמות ההורמונים בגופנו לא חוזרות למצב שהיה לפני הריון ולידה. אסטרוגן נשאר עדין נמוך, רלקסין עדין מופרש. יתכן כי מצב זה משפיע גם על רקמות הבטן! אל תפסיקי להניק חס וחלילה, אם את רוצה להמשיך, רק תדעי שיכול להיות שגם זה אלמנט בשיקום הבטן (נכון גם לכוח שרירי רצפת האגן).

ואחרון חביב – חשוב שתמיד אותו הבן אדם יבדוק ויעריך אם יש שיפור, מכיוון שהבדיקה עצמה כל כך סובייקטיבית (האצבעות שלי אינן בגודל של האצבעות שלך).


איך לבצע את הבדיקה?

שכבי על הגב עם ברכיים כפופות. הניחי שתי אצבעות קצת מעל הטבור ולחצי פנימה, הוציאי אויר והרימי מעט את הראש מהרצפה, הרגישי האם האצבעות נכנסות לתוך "בור"? כמה אצבעות את יכולה להכניס? בדקי גם מעל הטבור ומתחת לטבור.

כפי שאת יכולה לראות, הבדיקה עצמה מאד סובייקטיבית (הכוונה שאדם אחד יכול להגיע לתוצאה אחרת מאדם אחר שיבדוק) ולכן חשוב לי לומר מספר דברים.

ישנן וריאציות רבות בדרך הבדיקה, לעיתים מבקשים להרים ראש הרבה, לפעמים מעט, לעיתים נמנעים מהרמת הראש כלל.

בכל מקרה הדבר המשמעותי הוא לדעת שכמות האצבעות שניתן להכניס בין קירות שרירי הבטן, אינה הדבר החשוב היחיד, אלא גם העומק שניתן להכניס את האצבעות, המתח שנוצר כאשר מנסים להפעיל את הבטן או את רצפת האגן, מידת "הקפיציות" של הרקמה הרכה ועוד.

מה נחשב תקין?

הפרדות של עד 2 אצבעות נחשבת תקינה (זאת אומרת אם הכנסנו שתי אצבעות למרווח בין קירות הבטן, זה תקין).

האם ניתן לטפל בהפרדות?

בהחלט! מתחילים בבסיס:

  • תזונה בריאה, שכוללת את כל אבות המזון

  • מים מים ועוד מים

  • להימנע מעצירות, כי בטן שטוחה אף פעם לא תהיה כאשר יש הרבה צואה בתוך המעי.

  • טיפול במגע, ומגע עצמי בבטן כדי להזכיר למערכת העצבים ולמוח שלנו את האזורים שנשכחו ונמתחו בעקבות גדילת ההריון. מתי נגעת בבטן שלך בפעם האחרונה?

אחרי שעשינו את הדברים הבסיסיים אפשר לעבור הלאה, ללמוד כיצד להתמודד עם לחץ תוך בטני בחיי היום יום שלנו ובזמן תרגילים ולהתחיל לבנות את כוח שרירי הבטן מחדש.

האם יש לזה סיבוכים נוספים?

לפי כל המחקר והמידע העדכני, ממש ממש לא!

הפרדות בטנית לא בהכרח מובילה או מתלווה לבעיות ברצפת האגן, לא בהכרח גורמת לבעיות גב.

ההפרדות גורמת לשרירי הבטן לעבוד פחות טוב, ובזה אנחנו רוצים לטפל, וחוץ מזה, יש פה גם עניין אסתטי (ולא צריך לזלזל בכך).

האם אפשר לעשות ספורט?

לא רק אפשר, אלא כדאי.

באופן כללי ניתן לומר כך – את יכולה לעשות הכל, כל תרגיל או ספורט שאת אוהבת.

שימי לב שאת ממשיכה לנשום תוך כדי (לא לעצור נשימה, משהו שאנחנו עושות גם בחיי היום יום לא מעט), שאין כאבים או סימפטומים ברצפת האגן.

אם הבטן "קופצת" קדימה בזמן התרגול, כדאי לבדוק איך אפשר לשנות את התרגיל ולשפר את הביצוע. גם כפיפות בטן או פלאנק יכולים להיות נהדרים לחזק את הבטן ולשפר היפרדות אם הביצוע שלהם טוב.

אם את לא בטוחה כיצד לעשות זאת, או כיצד להתחיל בכלל, פיזיותרפיסטית רצפת אגן יכולה ללוות אותך בתהליך.

האם אוכל למנוע את זה בעתיד אם אני מתכננת הריון נוסף?

אני חושבת שאין צורך לדאוג! הגיוני לצפות שתהיה מידה של הפרדות בכל הריון בעתיד. מה בכל זאת ניתן לעשות? להמשיך להיות פעילה גופנית, ללמוד איך להתמודד עם לחצים תוך בטניים ובייחוד להימנע מעצירות. פעילות גופנית במהלך הריון היא מופלאה ונהדרת לבריאותך, בריאות התינוק וללידה עצמה.

איזה תרגיל מומלץ נוכל לתת לקוראת שתוכל לעשות בבטחה?

התרגיל הכי טוב, שאפשר להתחיל ממש עכשיו, זה לתרגל תשומת לב לנשימה.

ממש להגיד לעצמך, היום אני שמה לב איך אני נושמת ויותר חשוב מכך, אם ישנם מצבים שבהם אני לא נושמת.

כשאת מרימה את התינוק, את עוצרת נשימה? כשאת לוקחת את שקיות הקניות מהאוטו עד הבית? ממש לשים לב ואם את מוצאת את עצמך עוצרת נשימה, תשני זאת!

עצירת הנשימה הזו גורמת להרבה לחץ תוך בטני שיכול לגרום לבעיות ברצפת האגן או להקשות על החלמה של ההפרדות הבטנית.


שלב שני של התרגיל, לנסות לתרגל נשיפה בזמן מאמצי היום יום.

לפני שאת מרימה את התינוק או מזיזה את הסיר הכבד על הכיריים, התחלי לנשוף ונשפי תוך כדי המאמץ. כשאת נושמת כך, את מפעילה את הבטן נכון ורצפת האגן תצטרף גם כן (אל תכווצי, לא את הבטן ולא את רצפת האגן. זה יקרה אוטומטית אם תנשמי כך).

מה המסר החשוב ביותר מבחינתך לאישה שקוראת אותנו?

אנחנו כנשים, מומחיות בלשים את עצמנו הכי נמוך בסדר העדיפויות. קודם הילדים, אחר כך שהבעל יעשה פעילות גופנית, והבית, ואנחנו צריכות לעבוד ועוד ועוד ועוד.

הגיע הזמן שנשים את הרצונות שלנו, את הבריאות שלנו במקום הראשון. בשביל זה אנחנו צריכות להגיד בקול רם שמגיע לנו (לפעמים להגיד לעצמנו יותר מלאחרים), לבקש עזרה ולגרום לזה לקרות.

אל תותרי על דברים שחשובים לך, בין אם זה לחזק את הבטן או להתמודד עם דליפת השתן או הכאבים ביחסי מין. ודרך אגב, אפשר לשפר את הדברים האלו גם אם עברו 10 שנים מאז ההריון האחרון שלך. בואי!


תודה רבה יעל, על המידע הרב.

ממליצה בחום רב לעקוב אחרי יעל באתר האינטרנט שלה, בדף הפייסבוק וביוטיוב. היא משתפת מאמרים מקצועיים בשפה נגישה ומעלה תרגולים קצרים וטובים, שווה ביותר.


אם יש לך נושאים נוספים עליהם תרצי לקרוא בנושאים שונים, אשמח שתכתבי לי

וכמובן, אם את מרגישה חלשה והגוף זקוק לאיסוף אחרי הלידה, אני מחכה לך בקליניקה שלי, לטיפול שיאצו מותאם אישית. כל מה שצריך זה ליצור איתי קשר בווטסאפ או בטלפון 050-8852052 ונקבע לך תור.


שלך, מיכל

אני זמינה גם כאן

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם רפואי מוסמך. השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש.

  מיכל ברש - זן שיאצו לוגו