top of page
מיכל ברש  - פואה משלימה לנשים לוגו, לינק לדף הבית

פיברומיאלגיה- חיים עם כאב שלא חולף

על הקיר בקליניקה שלי תלוי המשפט- All You Need Is Less

זהו המוטו שמנחה אותי בטיפולים, כי מספיקה נקודה אחת, מילה אחת, שתיצור שינוי מהותי בחיי המטופל.

לפעמים הקסם קורה בטיפול הראשון, בדיוק כמו שקרה לי איתה.

משפט השראה all you need is less

"איתה" היא צפרירה זאב-איסוס, אישה מלאת מרץ שאוהבת את החיים. מרשימה ביופיה ואופיה, המהווה עבורי השראה ענקית ובטוחה שתהיה גם עבורך.


פיברומיאלגיה- מה זה?

פיברומיאלגיה/ דאבת שרירים היא תסמונת כאב כרוני המפושט בכל מערכת שלד שריר ונקודות הכאב מתרכזות בעיקר בצוואר ובגב, ברגליים ובידיים. תופעות נוספות הנלוות לתסמונת הם:

• רגישות גבוהה למגע

• הפרעות שינה

• חרדה ודיכאון

• כאבי ראש וסחרחורות

• רגישות במערכת העיכול


פיברומיאלגיה- סיפור מקרה

צפרירה ואני נפגשנו בדיוק לפני שנה כשהיא הגיעה אליי עם כאבים מפושטים בגב שלא נותנים לה מנוח. היא התעוררה איתם בבוקר והלכה לישון איתם בלילה (כשהצליחה לישון).

על המזרן הגוף שידר בדיוק את מה שהרגישה ומטרת המפגש הראשון היתה קודם כל לייצר הרגעה ולבסס אמון על מנת שנוכל לייצר איזשהו סוג של תנועה פנימית שתצליח לייצר תנועה ברובד החיצוני יותר.

יצא ככה שהשגנו את המטרה די מוקדם, החיבור היה מהיר ובזכותו עלה פרט מפתיע ומשמעותי מאד, זה שהיווה דלת הכניסה לתהליך השינוי המדהים שחל בה בשנה האחרונה (All You Need Is Less). תהליך מרגש ומצמרר בעוצמתו שהעלה לא פעם דמעות אצלה ואצלי.

ביקשתי מצפרירה להתארח עם הסיפור שלה, עם המתכון שלה להצלחה. האמת? ביקשתי ממנה שתצא בסדרת הרצאות עם הסיפור שלה :) היא הסכימה! והנה הוא לפניך.

בטוחה שיתרום לך מלא, בין אם יש לך כאבים כרוניים ובין אם לאו.


הסיפור של צפרירה זאב-איסוס

באווירת חופש ונופש החלטתי להיכנס להרפתקת התופעה הכי "שקופה" שקיימת בתסמונות... או שבעצם במילה תסמונת יש כבר נסתר של "שקופים", הרי יש עוד תסמונות, לכן בחרתי בשם "יוגוסלביה". לכל הסובבים אותי היה קשה לבטא את המילה פיברומיאלגיה אז עשיתי להם קיצור דרך תוך שעשוע: "נקרא לזה יוגוסלביה".

היוגוסלביה שלי לקחה אות למחוזות שלא הכרתי בעצמי ולא בגוף האדם שזה המקצוע שלי- הוראת חינוך גופני והרצאות בתחום של ידע והבנה של גוף האדם.

פיברומיאלגיה נקודות כאב , פיברומיאלגיה טיפול

כל זמן שלא ידעו מה זה, רק חשבתי שכך אני, שכך יום יום של אנשים בכלל, שכואב ולא קל לכולם עם היקיצה בבוקר (כשכבר הצלחתי איך שהוא לנמנם קצת), במהלך היום, בהמשכו, בערב, בלילה....עם עצמי לא הכרתי דרך אחרת המשכתי בשיא העשייה ללא כוחות פיזיים כלל, עם הרבה תעצומות נפש.

כולם קוראים לי וורקוהוליק...כן...מלאה עשייה עבודה, נגינת פסנתר, פעילות פנאי וטיולים.

אך, היוגוסלביה הכירה לי את מושג ה.....לעצור!!!!!

בהמשך הבנתי שיש לזה המשך- הסתכלי!!!! תקני!!!! ופעלי!!!!

איך הכל התחיל?

אי שם בשנת 2004 נפגעתי בתאונת דרכים "צליפת שוט" חשבתי כמו תמיד, זה יעבור לי מהר. לצערי נוכחתי לדעת שאני המשכתי הלאה, אבל היוגוסלביה השאירה את גופי בבית.

שנה שלמה של סבל, כאבים, כדורים להפחתת כאב, בדיקות שונות ומשונות. מרפאת כאב בבית חולים מאיר ובבית לוינשטיין הפכה לבית שני לי.

בדיקת EMG למוליכות חשמלית, בדיקות וצילומים לגב, לאגן, לא יכולה לזוז, בדיקה ראומטולוג מבי"ח מאיר שלחץ

על 18 נקודות בגב, בגוף, הכניסה שם נוסף לשם הארוך שלי- "צפרירה יש לך פיברומיאלגיה" !!!! (דאבת שרירים).


איך נראים חיים עם כאב שלא חולף?

תופעות של: לא יכולה לנשום... כואב לי לנשום, לדבר, לפקוח עיניים ולראות אור- הפכתי את ביתי לחיי "ערפדית" כל הזמן בחושך או משקפיים כהים מאוד!

כאבי מפרקים ושרירים מפוזרים בכל הגוף, הרגשה של חום תמידי וכאבי תופת, איכות שינה שווה לאפס, קמה בהרגשה שנדרסתי ע"י משאית... וזה רק חלק קטן מהתופעות.

הכניעה לכאב גרמה לכך שלא עבדתי, הכנסותיי ירדו בצורה מפחידה הייתי בבית קרוב לשנה, אכלתי בלי סוף להישאר עירה, הכדורים הרדימו אותי, לנהוג לא יכולתי, בטח ובטח לא להתאמן!!! שזה היה מרכיב מרכזי בחיי.

בגיל 40 בשנת 2002 הפסקתי לרוץ, הייתי רצה למרחקים ארוכים עד 10 ק"מ 4 פעמים בשבוע בכל בוקר מוקדם ויוצאת ללמד בהליכה ומתאמנת כל היום עם תלמידותיי ואח"כ נוסעת להרצאות ברחבי הארץ.


מהי נקודת השינוי המהותית בחייך?

בערב אחד בסוף שנת 2004 אחרי תקופה ארוכה של תרופות כשהרפואה הקונבנציונלית לא מוצאת לי פתרון ש"ירים" לי את הכוח, המרץ, החשק, החלטתי שאני מפסיקה ביום אחד את התרופות, החלטתי לשנות "גישה".

במהות שלי אני מאוד חיובית, חייכנית וחיונית, בחרתי לא להיכנע, להתחיל מסע לקראת הפרידה מיוגוסלביה שלי ובניתי תכנית פעולה לעצמי:

  1. כל יום הזמנתי מונית שתיקח אותי למכון כושר (הלכתי עם בגדי אימון ענקיים להסתיר את כל מה שעליתי. הלכתי לשיעורים שהתאימו ליכולת ה-אפס שהגעתי אליה.

  2. עברתי לתזונה לפי סוג הדם. הורדתי מלא סוגי מזונות שלא התאימו לי, שגרמו לי לכאבי בטן, לנפיחות, חזרתי לטבעונות מאוד מאוד מוקפדת. הייתי מכינה לעצמי שייק קבוע מ:תפוח עץ ירוק, בטטה, ג'ינג'ר, סלק וגזר- עם 5 אגוזי מלך כל יום!!!!! הכרחתי את עצמי לסיים לאכול בשעה 19:30 כל ערב.

  3. חזרתי לעבודה בבית הספר ולמסלול ההרצאות שלי.

  4. כל ערב וכל בוקר ממלאה אמבטיה עם טיפות לוונדר להרגיע ולנוח לפחות 20 דקות (פסק זמן מ-ה-כ-ל) ואם הייתי בבית, גם בשעות הצהריים- להקל על תחושת הכאב והנפיחות בגוף.

התחלתי לטפל באופן קבוע בגוף שלי, כולל טיפולי דיקור סיני, שיאצו, עיסוי רקמות עמוק- קבוע!

שנים רבות מאז עברו. תהליך מוקפד ולא פשוט. בכל תקופה של עומס הכאבים היום בלתי נסבלים, נפצעתי הרבה כי "התעקשתי" לא לוותר לתסמונת. טיפסתי לאט וכנראה שבטוח.


איך המפגש בנינו תרם לך?

הגעתי לשילוב המנצח של התזונה, פעילות גופנית אינטנסיבית עם המאמן שלי אייל אמון- פיזיולוג של המאמץ

(כן, כן, נשמע בדיוק הפוך- אבל רק לנסות! זה עובד) וטיפולים קבועים בשנה האחרונה.

איתך, טיפולי השיאצו היו משולבים עם הבנה לעומק של כל כאב וטיפול עמוק שממש מחזיר לי "אוויר" לגוף.

עוד עזר לי טיפול רקמות עמוק עם עודד שויער באופן קבוע גם, הורדתי עומס עבודה ועדיין נשארתי מאוד מאוד עמוסה ועסוקה- רק במינון נכון יותר לשקט הפנימי שלי, משמרת שלווה ונחת, דואגת לנוח מתי שאפשר.


מחודש ינואר- פברואר שנת 2020 פעם ראשונה מזה כ- 16-17 שנים של אבחון כתוב מרופא ועוד כ-10 שנים ללא אבחון, אני חשה פחות כאב ברמה מרגשת. קמה בבוקר עם אנרגיה טובה וחיונית לגוף, מרץ, התנועה שלי נמרצת יותר, הקימה מישיבה לעמידה מתרחשת פתאום טבעי ללא מחשבה מה להחזיק ואיך לקום כי כואבבבב שבא לי לצרוח.


**הערת המארחת- אני זוכרת את המפגש הזה, מפגש של פריצת דרך שאפילו כתבתי עליו פוסט. אח"כ הגיע משבר הקורונה, סגר כללי, ושמחתי לגלות שלמרות תקופה ללא טיפולים את יודעת לדאוג לעצמך והרגשת מצוין.


על מה את גאה בעצמך?

בגיל 57.5 החלטתי להתחיל לרוץ שוב ולהתאמן אימונים עצימים של פעם בשבוע TRX ואח"כ ריצת 5 ק"מ, פעם בשבוע אימוני אתלטיקה קלה, אימוני זריזות, מהירות, דלגית וכוח ואח"כ אימון אינטרוולים לריצת 5 ק"מ.

כיום אני משמרת את הטיפולים הקבועים של שיאצו וטיפולי רקמות עמוק עם שני מטפלים נוספים, תזונה מוקפדת, אימוני גוף עצימים. גאה בעצמי על הנחישות, על האמונה, הכוח להאמין שיש בי כוח לשנות, לא להיכנע לכאב, לא לוותר.

מאחלת לעצמי להמשיך עם כוח הרצון הענק שבי לנצח!! להקפיד על ההקשבה לעצמי, ההקשבה לגוף לצרכיו. הטיפולים בשיאצו הובילו לשינויים בעמידה שלי מול קהל, להפחתה משמעותית בכאבי הגב והרגליים.


איך את תופסת את דימוי הגוף שלך כיום לעומת העבר?

מרגישה בטוחה היום בגופי הרבה יותר, מרגישה בטוחה בכוח שבי, בתנועות, בטווח המפרקים, בגמישות השרירים.

כל מה שחשוב לי היום הוא: לשמר!!! לשמר!! ולשמר!!!!

ולכן ממשיכה את סדרת הטיפולים הקבועה, הסדר בתזונה מוקפדת ובאימוני כושר עם קבוצת ריצה שאין ספק שקשרים חברתיים עוזרים וממנפים תחושה טובה*-)


תודה צפרירה היקרה על השיתוף הכנה של סיפור חיים שהוא השראה ענקית.



מלווה את חייך פיברומיאלגיה והכאב בלתי נסבל? מחכה לך בקליניקה שלי, לטיפול שיאצו מותאם אישית. כל מה שצריך זה ליצור איתי קשר בווטסאפ או בטלפון 050-8852052 ונקבע לך תור

שלך, מיכל

טיפול פיברומיאלגיה
צפרירה זאב-איסוס

bottom of page