המחזור החודשי ותסמונת קדם וסתית
top of page

המחזור החודשי ותסמונת קדם וסתית


המחזור החודשי

וואו, כמה רגשות, דעות ואמונות מתעוררים בקריאת צמד המילים הללו. לכל אחת מאיתנו יש את החוויה שלה: כמה דימום יש, כמה ואיפה כואב, השינויים במצב הרוח. כל כך אחת מאיתנו "קיבלה" את הוסת בגיל אחר, שמעה מאמא שלה דברים אחרים (רוב הסיכויים שלא שמעה יותר מדי) ולמדה לחיות עם הוסת והמחזור בדרך אחרת.

חלק מאיתנו לא מרגישות כמעט כלום, הדימום קליל, אין כאבים והוסת לא משנה יותר מדי את החיים. לחלק אחר מהנשים יש חוויה הפוכה לגמרי. נשים רבות אוהבות את המחזור החודשי, את התהליך והזרימה והשינוי ואחרות ממש שונאות את האתגרים והקשיים שהמחזור מביא עמו.

מה שבטוח, זה שהמחזור החודשי הוא עדין נושא שלא מדברים עליו. עדין. גם בסוף שנת 2021 וזה לא בסדר. איך נצליח לשנות את העולם בשביל הבנות שלנו אם אנחנו לא יכולות לדבר על חלק מהותי מחיינו כנשים?

נכון, בשנים האחרונות ניתן להרגיש כי המודעות לנושא המחזור החודשי עולה ובמקביל ההשתקה סביב הנושא יורדת. סוף סוף בחלק מהפרסומות למוצרים לוסת, מראים באמת נוזל בצבע אדום, ולא את הכחול הסטרילי, הלא מחובר למציאות שהראו בעבר וכל זה קורה במקביל לעלייה הנהדרת במגוון מוצרי הספיגה לוסת כגון גביעוניות ותחתוני וסת, דברים שהם באמת משני חיים.

ובכל זאת, רבות מאיתנו לא יודעות מספיק על המחזור החודשי שלנו ולא מבינות עד כמה ההורמונים משפיעים על חיינו, במהלך יום, במהלך חודש וכמובן במהלך כל חיינו. אנחנו פה בשביל להתחיל לשנות את כל זה. מוכנות?


ידע לפני הכל

המחזור החודשי מתאר את פרק הזמן בין וסת לוסת, שאורכו בדרך כלל כ-28 יום. אורך המחזור משתנה בין אשה לאשה, ולכן גם אורך כל שלב.

המחזור מורכב מהשלב הפוליקולרי : בשלב הזה, שנספר מהיום הראשון של דימום הוסת, רירית הרחם מתחילה להיבנות מחדש, זקיקים מתחילים לגדול בשחלה ואחד הופך לדומיננטי, רמות הורמון הפרוגסטרון נשארות נמוכות ורמות הורמון האסטרוגן עולות.

שלב הביוץ: לרוב ביום ה-14,15 למחזור החודשי. ביצית בשלה (שיצאה מהזקיק) יוצאת מהשחלה אל החצוצרה, במטרה לפגוש שם תא זרע, ואם מתרחש מפגש כזה, הביצית המופרית תמשיך במסעה אל הרחם. יש נשים רבות שמרגישות גם בימים האלו של הביוץ שינויים פיזיים ו/או רגשיים.

השלב הלוטאלי: בשלב הזה רירית הרחם מתכוננת לקראת הגעה של ביצית מופרית ואפשרות של הריון, רמות הורמון הפרוגסטרון עולות בהתמדה עד היום ה7- אחרי הביוץ. אם אין הריון, רמות הפרוגסטרון והאסטרוגן מתחילות לרדת, דבר שגורם לרירית להתחיל להתפרק, וזה בעצם הדימום הוסתי.


בואי ניתן כבוד למחזור החודשי שלנו

בשיאצו יש חשיבות רבה להתבוננות על מחזוריות בגוף שלנו למשל: ערות ושינה, רעב ושובע, יציאות ומתן שתן. כל תהליך מחזורי שקורה בגוף שלנו ניתן לראות בתוך פרק זמן של יממה.

הידעת? רק המחזור החודשי הנשי הוא אורך חודש. נכון מופלא?

בתיאוריות השונות של השיאצו, מסתכלים על החיים שלנו= המיקרו-קוסמוס כהשתקפות של המאקרו-קוסמוס= הטבע. מתוך כך אנחנו למדות שהמחזור החודשי, בדיוק כמו עונות השנה, או זריחת השמש והירח, לא אמור ליצור סביבו דרמות מיותרות ומופעי כאב. שלב הדימום ו/או הביוץ לא אמור ליצור הפרעה בשגרת חיינו.

אחת התופעות הנפוצות היא אותה תסמונת קדם וסתית, המאגדת בתוכה סימפטומים שונים.


תסמונת קדם וסתית- PMS

רובנו מושפעות מהירידה ההורמונלית שמגיעה ממש לפני הדימום והוסת. לא תאמינו, אבל יש כ-150(!) סימפטומים שיכולים להופיע בימים האלו שלפני הדימום הוסתי. אנחנו לא מדמיינות, אנחנו לא סתם רגישות, עצובות או עצבניות, ההשפעה של ההורמונים עלינו הנשים היא אמיתית ומשמעותית.

כל אחת מאיתנו שונה, כל אחת תחווה את השינויים בצורה אחרת. לחלקנו ההשפעה תהיה רגשית יותר, חלקנו פיזית יותר, חלקנו לא נרגיש כלום וחלקנו נתמודד עם השפעה משמעותית על חיינו.

הסימפטומים האלו בתקופה הזו של המחזור החודשי נקראים PMS (PREMENSTRUAL- SYNDROME) או תסמונת קדם וסתית בעברית. עוד מונח שחשוב להכיר הוא PMDD שזו תסמונת קדם וסתית עם תסמינים קשים הרבה יותר שמופיעה אצל כ5% מהנשים ומפריעה לתפקוד בצורה משמעותית.

דוגמאות לסימפטומים שחלקנו מרגישות בתקופה הזו: גודש ורגישות בשדיים, נפיחות בבטן, כאבי ראש, התכווצויות, שינויים במערכת העיכול, עצירות או שלשולים, אקנה, ירידה בחשק מיני, רגזנות, עצבנות, הפרעות שינה, חרדה, מצבי רוח משתנים, קושי להתרכז ועוד.

הסימפטומים לרוב נעלמים כמה ימים לאחר שמתחיל הדימום מכיוון שאז רמות ההורמונים מתחילות לעלות שוב.


מה עולם המחקר יכול לחדש לנו על PMS?

מחקרים שמנסים לפענח את הסיבה להופעת תסמונת קדם וסתית מראים שהסיבה אינה ברורה ופשוטה. לא ניתן לקשר את הסימפטומים רק לירידה בהורמונים השחלתיים פרוגסטרון ואסטרוגן. התאוריה הרווחת היום היא כי הירידה בהורמונים כמו אסטרוגן, בימים לפני הדימום הוסתי, משפיעה על הורמונים במוח וביחוד על הורמון שנקרא סרטונין. סרטונין הוא הורמון משמעותי במוח שעוזר לאזן מצבי רוח, שינה ותאבון וזה יכול להסביר הרבה מהתופעות שאנחנו מרגישות.

לגבי התסמונת הקשה יותר, PMDD, מחקרים מראים כי היא נפוצה יותר אצל נשים שעברו טראומה בילדות המוקדמות או שיש להן היסטוריה של דכאון. היא גם יכולה לפרוץ פתאום לחיי נשים בתקופות מסוימות כמו אחרי לידה, קרוב לגיל המעבר, מכיוון שבתקופות אלו המוח הופך לרגיש יותר לנפילה באסטרוגן.

יש מחקרים שמראים שינויים פיזיים במוח האישה במהלך המחזור החודשי!


יש משהו לעשות בכדי להקל על תסמונת קדם וסתית?

ברור שכן! הדבר הראשון תמיד, הוא לדעת, ללמוד ולהבין. לא רק מה קורה בגוף האישה באופן כללי, אלא מה קורה בגופך שלך. זה דבר נפלא לערוך בעצמך מחקר קטן על ההשפעה של המחזור החודשי עליך. יתכן ותגלי דברים מפתיעים. כל מה שצריך הוא לנהל רישום, איך הרגשת בכל יום של המחזור החודשי למשך כ3 חודשים. יש המון מוצרים רבים ומקסימים שיכולים לעזור לך לנהל יומן מחזור שכזה, יומנים או אפליקציות.

אם את מגלה שהסימפטומים הם רבים ומשמעותיים, על תהססי לפנות לרופא הנשים שלך ולשאול לדעתו.


שיאצו לטיפול בחוסר איזון של המחזור החודשי

הפילוסופיה מאחורי השיאצו מייחסת חשיבות רבה למחזור החודשי של האישה ולאלמנטים הקשורים אליו - סדירות הוסת, כמות וצבע הדימום, כאבים וסימפטומים נוספים. כשתבואי לטיפול, אשאל אותך לגבי המחזור החודשי, נבחן יחד את המצב, נמצא את הדרך הנכונה להכיר את הגוף שלך, לבחון את כל מה שקורה בחייך בעיניים סקרניות ומודעות ולהשיב לאט לאט את האיזון למחזור החודשי ולחייך.


נקודה אחרונה למחשבה

אחרי שאת בעצמך לומדת להכיר את המחזור החודשי שלך, העבירי את הידע, הסקרנות ותפיסת העולם הזו גם לבתך. לא צריך להסתיר יותר, אלא לדבר באופן חופשי, גם עם הגברים והבנים בחייך.

למדי את בתך לחקור את המחזור החודשי שלה, לאפשר לה לשנות מעט את אורח חייה (אם היא רוצה בכך) בימים לפני או במהלך הדימום, לנוח כשהיא מעוניינת בכך, להיות פעילה ואקטיבית כשזה גורם לה להרגיש טוב יותר. עזרי לה לפנות לעזרה מקצועית אם הסימפטומים קשים מדי.


לסיום, אני מצרפת ציטוט של כריסטאן נורת'רופ שהיא רופאת נשים וסופרת:

"גם כיום, במקומות רבים בעולם, עדין מלמדים ילדות שהגוף שלהן לא טוב כמו גוף של בנים. הילדות האלו – שיגדלו אחר כך להיות אימהות עם בנות משלהן – קיבלו את המסר שהן חלשות יותר בגוף ובנפש, לא ראויות מספיק לחינוך ובאיזה שהיא דרך מקוללות בגלל המחזור החודשי שלהן" -כריסטאן נורת'ופ


מתמודדת עם כאבי מחזור? מחכה שתבואי לטיפול שיאצו מותאם אישית. כל מה שצריך זה ליצור איתי קשר בווטסאפ או בטלפון 050-8852052 ונקבע לך תור.


שלך, מיכל



כאבימחזור , תסמיניםכאבימחזור , כאבימחזורבלילה , כאבימחזורקיצוניים , כאבימחזורחזקים

bottom of page