'מה קורה אחרי לידה, החלמה לאחר לידה: כל הדברים שחשוב שתדעי'
top of page

מה קורה אחרי לידה, החלמה לאחר לידה: כל הדברים שחשוב שתדעי

אני מדמיינת אותך, יושבת וקוראת את הפוסט הזה עם תינוק/ת ביד אחת והפלאפון ביד השנייה.

את בבית, הלידה כבר מאחורייך. את עייפה, והגוף שלך כואב ואת לא יודעת אם זה נורמלי. זה הגיוני שאת מרגישה ככה?

שבוע אחרי? שבועיים אחרי? חודש אחרי? את לא יודעת למי לפנות. מי יכול לעזור ולמה לא סיפרו לך על התקופה הזו שאחרי הלידה, כמה גם היא מאתגרת, כמה צריך להתכונן גם אליה.


משכבלידה , אשהאחרילידה
אמא ותינוק- Photo by Alexander Grey on Unsplash

בשנים האחרונות ישנה פריחה בתחום ההכנה ללידה, וזה נהדר. אך מה קורה אחריה?

דווקא השבועות והחודשים האלו, הראשונים, נותרו נטולי הכוונה וייעוץ. אנחנו מרגישות שהציפייה (שלנו ושל הסביבה) היא שברגע שהתינוק/ת יהיה בידיים שלנו, הכול יהיה מאחורינו.

הגוף שלנו יחלים בין רגע, נוכל לחזור לעצמנו ולטפל ביצור החדש הזה שהגיע לעולם (ויתכן בעוד ילדים קטנים ובית) ולהרגיש שחזרנו לעצמנו.

הלוואי וזה היה כל כך פשוט. לא סתם קוראים לתקופת משכב הלידה השליש הרביעי.

יש כל כך הרבה שאלות שאנחנו צריכות להתמודד איתן, כאלו שקשורות לטיפול בתינוק, אך גם בנו. איך לעזור לגוף שלי להחלים? כמה מהר לחזור לספורט? מה לעשות אם כואב? וכמובן, גם לתחום הרגש והנפש. מי אני עכשיו? האם אני עדין מי שהייתי בעבר? איך אני אמורה לשלב בין העולמות?


משכב לידה-החלמה אחרי הלידה

תקופת משכב הלידה מוגדרת בדרך כלל כשישה שבועות אחרי הלידה, אך כל אישה חווה הריון אחר, לידה אחרת והחלמה מהלידה היא אחרת. לכן זה לא יהיה נכון לומר שאחרי שישה שבועות התקופה הסתיימה. חלקנו צריכות פחות זמן להחלמה וחלקנו צריכות יותר.

 

מה קורה לגוף אחרי הלידה: השינויים הפיזיים

הרחם חוזר לאט לאט לגודלו המקורי, ישנו דימום וגינלי שמטרתו לנקות את אזור הרחם אחרי ההריון (ולכן יש התכווצויות וכאבי בטן). 

אזור רצפת האגן מחלים מהמתיחה של השרירים, מהקרעים או האפיזיוטומיה, השדיים משתנים בהתאם לצורת ההאכלה של התינוק, שרירי הבטן חוזרים לאט לאט לאורכם וכוחם. כמובן שיש גם שינויים במשקל, ברמות ההורמונים ועוד. אזור הפות והנרתיק יכול להיות כאוב או נפוח וכמובן אם עברת לידה קיסרית, הצלקת ושרירי הבטן צריכים זמן כדי להחלים.

והדבר החשוב ביותר - כל זה קורה במקביל לכך שיש לך תינוק/ת חדש בחיים, שצריך לטפל בו, להרים אותו, להאכיל אותו ועוד, בכל שעות היום והלילה.

 

השינויים הרגשיים שמתרחשים אחרי לידה

תנודות רגשיות הן נורמליות וטבעיות בתהליך הזה של ההסתגלות שלך לעולם החדש שלך כאמא, לזהות החדשה, למציאות החדשה שלך.

אנחנו נעות בין רגשות חיוביים עוצמתיים לבין תחושות של עצב, דכדוך ועוד. כל אלו כמובן מושפעים רבות גם מהשינויים ההורמונליים וחוסר השינה. גם במקרה הזה, אנא הקשיבי לגופך, ואם את מרגישה שאת לא מצליחה להתגבר על תחושות רגשיות קשות, פני לעזרה (קישור לדף של ער"ן לתמיכה באבות ואימהות אחרי לידה https://www.eran.org.il/parents-emotional-help/)

 

האם באמת צריך לשכב כדי להחלים אחרי לידה?

הסיבה להנחיה הזו נעוצה בעובדה ששרירי רצפת האגן זקוקים למנוחה כדי להחלים ולא קל להם להחלים אם את כל הזמן עומדת, מרימה, מבשלת וכו'. כשאת שוכבת השרירים מקבלים זמן מנוחה אמיתי מכוח הכובד ולכן כדאי מדי פעם לשכב, עם התינוק לצידך, להניק בשכיבה ולישון. כמובן שהאידיאל הוא מציאת האיזון בין מנוחה לבין פעילות בתקופה הזו.

ספורטאחרילידה
אשה עם עגלה

ספורט אחרי לידה

תופתעי לשמוע, אך ההנחיות המעודכנות ביותר מציינות שאת יכולה לחזור לפעילות ממש כמה ימים אחרי לידה אם עברת לידה וגינלית ללא סיבוכים, אם את רוצה בכך (:

בכל מקרה, כתמיד, כדאי להתחיל בפעילות עדינה ולהעלות בהדרגה. יש מגוון רחב כל כך של פעילות ותנועתיות שתוכלי לעשות: בשכיבה, בישיבה, עמידה, הליכה. תרגילי יוגה, פילאטיס, התחלה של תרגילי כוח עדינים. כל אלו יעזרו לבנות בחזרה כוח, להחלים ולשפר את מצב רוחך. עם הזמן תוכלי לחזור לכל פעילות שאת אוהבת ועושה לך טוב!

אם הלידה הייתה יותר מסובכת (מכשירנית, לידה קיסרית, שלב לחיצות מאד ארוך ועוד) כדאי לפנות קודם ליעוץ רפואי לפני התחלת פעילות גופנית.

 

להקשיב לגוף ולכאבים אחרי לידה

אם יש כאבים אחרי לידה (גם אם עברת לידה מאתגרת, וגינלית או קיסרית) הציפייה היא שעם כל יום שעובר תרגישי קצת יותר טוב.

אם את מרגישה כאב שלא משתפר, בין אם מדובר בכאב באזור הנרתיק, הפרינאום, התפרים, הצלקת הקיסרית, או באזורים אחרים, אנא הקשיבי לגופך ופני להתייעצות.

אם החלו כאבים חדשים, אולי ברצפת האגן, אולי באזור הגב, חגורת הכתפיים, צוואר, עקב עומסים של הנקה, האכלה בבקבוק או הרמה, אנא, אל תישארי כאובה לאורך זמן, גם אם את בתקופת משכב לידה.

חשוב שתקשיבי לגוף. זה לא קל, מכיוון שהטיפול ביצור הקטן שנכנס לחייך הוא כה אינטנסיבי, ובכל זאת נסי לתת לגוף תשומת לב, תנועה, תרגול עדין, תבקשי עיסוי או תעשי לעצמך, בקשי עזרה מאחרים. אם את רואה שהתחושות אינן חולפות ואת לא מרגישה טוב, כאן אני נכנסת לתמונה, גם אם את במשכב לידה.

טיפולשיאצו , עיסוי
טיפול שיאצו על הרגל

האם מותר לקבל טיפול שיאצו לכאבים אחרי לידה?

טיפולי שיאצו יכולים לסייע לך מאוד בהחלמה מהלידה. בין אם מדובר בכאבים באזור עצם הזנב, הנפוצים לאחר לידה, או התכווצויות הרחם, ואפילו לכאבים בהנקה וטחורים.

השיאצו הוא טיפול עדין וקשוב למשאבים שאיתן את מגיעה. על ידי גירוי נקודות לאורך מסלולי האנרגיה בגוף נשפר את זרימת הדם ומנפחית כאבים.

בנוסף, שיאצו תומך באיזון כללי של הגוף והנפש ויכול לסייע בהרגעה, הפחתת לחץ וחזרה לשגרה בריאה ואופטימלית יותר.



ומה עם עיבוד חווית הלידה?

אם הלידה נחוותה עבורך כמאורע קשה ואת מבינה ש"יש משהו" בחווית הלידה שלך שצריך לזהות, לעבד ולפתור,

​אני מזמינה אותך למפגש עיבוד חווית לידה בגישת "עלמא" המאפשרת לך לגשת לסיפור הלידה קצת אחרת.

לבחון אותו מזוויות שטרם בחנת. לקבל תובנות שלא ידעת שיש שם, כדי שתחזירי לעצמך את השקט ותוכלי ליהנות מההורות שלך במקסימום.

להמשך קריאה אודות עיבוד לידה מרפא לחצי כאן


 אישהאחרילידה , עיבודלידה
Photo by Jenna Norman on Unsplash -אישה אחרי לידה

מרגישה שאת זקוקה לאיזון כדי להשיב את הבריאות? מחכה לך בקליניקה שלי, לטיפול מותאם אישית. כל מה שצריך זה ליצור איתי קשר בווטסאפ או בטלפון 050-8852052 ונקבע לך תור


שלך, מיכל


bottom of page