top of page
מיכל ברש  - פואה משלימה לנשים לוגו, לינק לדף הבית

צוואר תפוס? אולי במקרה ואולי לא. הצוואר מנקודת מבט של השיאצו

הצוואר שלנו הוא מבנה מורכב בעל חשיבות רבה.

כאשר למטופל אין טווח תנועה או תנועה מוגבלת מאד בצוואר, המצב מרמז לי על מצוקה נפשית.


ברמה הפיזיולוגית המבנה הצר כולל בתוכו את עמוד השדרה- חוליות, חוט השדרה ועצבים, שרירים, גידים ורצועות, דרכו עוברת כל התנועה בין הראש לגוף ולהיפך.

התפקיד החשוב ביותר שלו מלווה באתגר גדול, נשיאה וייצוב של הראש ומשקלו.

לצוואר משמעות רבה ברפואה המזרחית והזן שיאצו בפרט. זהו האזור המחבר בין הנשמה, התודעה, לבין הגוף, בין הרוח לחומר.


אחת התלונות הנפוצות היא "צוואר תפוס" בסלנג, או כאבים בצוואר בכתפיים ובשכמות.

הסיבות השונות לכאבים אלו יכולות להיות בעיות פיזיולוגיות כמו- פריצת דיסק, צליפת שוט או יציבה לא נכונה אך לא פחות חשוב מכך, יש להן גם הסבר נפשי/ רגשי.

ככל שאדם נמצא במצוקה יותר גדולה, במצב של מתח וחרדה או מחלה קשה, כך הצוואר הופך להיות יותר נוקשה.


סיפור מקרה על צוואר תפוס וחרדה

אווה (שם בדוי) בת 43 הגיעה בעקבות צוואר תפוס.

בתשאול עברנו על תלונת הכאב, אורחות חייה וההיסטוריה רפואית, מבחינתה הכאבים בצוואר היו מקריים לחלוטין.

כשעברנו למזרון, איך שהנחתי את כף ידי על הבטן שלה להרגיש את מצב האיברים הפנימיים דרך המרידיאנים, פרצה בבכי וכל התחושות הקשות צפו כלפי מעלה, רק ביקשו להשתחרר, חיכו לרגע בה יקבלו יחס ראוי ומקום לביטוי.

מסתבר שבאותו הזמן, קצת אחרי סיום חופשת לידה היא פוטרה מעבודתה, תפקיד בכיר בהייטק ומאז נמצאת במצב של חרדה ומתח מתמשך.


שעות על גבי שעות היא הייתה עסוקה בישיבה מול מחשב כדי לשלוח קורות חיים, לענות לטלפונים, מה שאומר שפלג הגוף התחתון נחלש והחלק העליון לוקח על עצמו יותר ממה שצריך ויכול.

בנוסף היה לה חשוב לשדר לסביבה שהכול בסדר, להמשיך לתפקד בניהול משק הבית כאילו כלום לא קרה, שלא שמה לב שהיא כל כך חדורת מטרה, שהיא מסתכלת רק קדימה והראש פשוט נתקע.


כל טיפול התחיל בהנחת יד על הבטן מצדי ובבכי תמרורים שלה, מצב שנתן לבית החזה הנוקשה והסגור, פתיחה, מרווח לנשימה ואוורור לנשמה. בחקנו וצחינו (צחוק ובכי) יחד, לא מובכות מהסיטואציה, זה מה שהיה צריך לקרות.


תיעלנו רגשות של תסכול מאי מציאת עבודה חדשה, של חרדה מהמצב הכלכלי שסוגר עליה, חיזקנו את הביטחון שהתרסק תוך חיזוק הרגליים, האגן והבטן התחתונה ורק לקראת סיום כל מפגש הגענו לצוואר. רק אחרי שראינו שהורדנו את העומס שהצטבר למעלה.

כל טיפול עלו בה תובנות חדשות אותן לקחה איתה כצידה לדרך. תובנות שגרמו לה לדייק את נקודת המבט ואת הערכים החשובים לה בחיים.


נכון, לא כל צוואר תפוס הוא דרמה גדולה.

לפעמים סתם ישנת לא טוב או עשית תנועה חדה, לפעמים קרתה תאונה אך מכל המצבים שאני נתקלת בהם, תמיד יש קשר רגשי כמו הצוואר התפוס שלי שהפך לדרמה גדולה.


נתפס לך הצוואר?

מחכה לך בקליניקה שלי, לטיפול שיאצו מותאם אישית. כל מה שצריך זה ליצור איתי קשר בווטסאפ או בטלפון 050-8852052 ונקבע לך תור


שלך, מיכל



צוואר תפוס כאבים בצוואר
פינגווין עם צוואר גמיש


bottom of page